Musiikista menestystekijä

Tarina siitä, miten Pellolaisesta perheyrityksestä kasvoi ravintolaviihteen suunnannäyttäjä ja markkinajohtaja.

Pohjat yrittäjyydelle

Kaikki alkoi Orajärveltä, Pellon kylän pienestä sivupitäjästä vuonna 1975. 13-vuotias Kalervo ystävineen päätti perustaa oman yhtyeen. Tanssiorkesteri Sailonsin. Soittotaidottomat nuorukaiset suorittivat työnjaon ja pian oltiinkin Bedfordin perässä soitintenhakumatkalla Kemiin.

Pitkän ja (vanhemmille) piinallisen treenaamisen jälkeen yhtye oli valmis ensimmäiseen julkiseen esiintymiseen. Haave muusikkoudesta alkoi konkretisoitua, kun keikka järjestyi Hotelli Kittilään. Hotellinjohtaja ei keikkaa tilatessaan tiennyt (eikä kerrottu) soittajien olevan 13-15 vuotiaita, eikä näin ollen saisi päästää nuorukaisia ravintolaan ollenkaan. Tuskin osaavat soittaakkaan.


Sovittiin, että ennen ovien avausta pojat soittavat muutaman kappaleen, jonka jälkeen päätetään saavatko pojat illan keikkaa soittaa ja jos keikka soitetaan, niin kuskina toiminut kylänmies seisoo lavan vieressä ja vahtii poikia. Keikka soitettiin ja seuraava sovittiin kuukauden päähän.

Yrityksen perustaminen


Täytettyään 16 vuotta, Kalervon hyvin alkanut muusikon ura jatkui sotavoimissa, jossa Hammondit vaihtuivat puhallinsoittimiin. Viikot vierähtivät sotilassoittajana ja viikonloput saksofonistina Tarja Ylitalo & Trio:n riveissä, kunnes Saksofonistin pestistä tuli kokopäivätyö. Parhaillaan 200 keikan vuositahti vaati veronsa ja elämä tien päällä ei enää tuntunut työltä, jota haluaisi loputtomiin tehdä.

Elettiin vuotta 1984, kun Kalervo päätti perustaa oman yrityksen Trio:n rumpalin Eeron kanssa. Perustettiin uusi yritys, jonka nimeksi tuli pitkän pähkäilyn jälkeen Viihdeväylä Ky. Alkuosa "Viihde" oli helppo, mutta jälkiosa tuotti tuskaa, kunnes Eero katsoi ulos ikkunasta ja näki "Väylän"(Väylä = Tornionjoki).


Tuoreet yrittäjät vuokrasivat muutaman tanssitalon ja ajatuksena oli hankkia nimekkäitä artisteja esiintymään viikonloppuisin. Lippuriskillä hankittava tulovirta jäi kuitenkin valtaosin miinus-merkkiseksi ja vuoden yrittäjä-uran jälkeen käteen jäi velkaa sekä hyviä tarinoita. Jotain muuta piti keksiä.

Viihdettä lapin ravintoloille


Lapin matkailu kasvoi hyvää tahtia ja kasvavaan elävän musiikin kysyntään päätettiin vastata muuttumalla ohjelmatoimistoksi. Muutaman vuoden orkesterikaupan jälkeen heräsi kysymys; mitä silloin soi, kun muusikot ovat väliajalla? Ratkaisu löytyi mullistavasta teknologiasta nimeltään CD-levy. Kuuden levyn vaihtajalla varusettu soitin vuokrattiin ravintolaan ja levyt käytiin vaihtamassa paikanpäällä kuukauden välein.


Tuli 90-luku, tuli lama. Rahaa oli raavittava kaikin keinoin, päivät pitenivät ja vyöhön sai pistellä lisää reikiä. Onneksi ihmiset ovat aina kuitenkin käyttäneet ravintolapalveluita, iloon tai suruun, jonka vuoksi myös viihteelle on ollut kysyntää. Esiin astui kolikkojukeboxit, biljardipöydät sekä tikkataulut.

Vuosituhannen vaihde toi mukanaan tietotekniikan, joka avasi täysin uuden maailman. Ensimmäinen itse kehitetyt Vivaldi -taustamusiikkiohjelman myötä tulevaisuuden näkymät kääntyivät digitaalisuuden tuomiin mahdollisuuksiin. Vivaldin elämänkaari jäi kuitenkin lyhyeksi, kun korvaajaksi kehitettiin ensimmäisen sukupolven Maestro, joka sisälsi taustamusiikin lisäksi myös karaoken ja mainosnäytöt.

Ravintoloiden Spotify

Musiikkiteollisuus koki valtavan muutoksen, kun suoratoistopalvelut toivat kaiken musiikin käyttäjien uusiin mobiililaitteisiin. Tabletit alkoivat yleistyä ja tämän seurauksena aloitettiin toisen sukupolven Maestron kehittäminen puhtaalta pöydältä, ajatuksena luoda oma ravintoloiden Spotify. Musiikkikirjasto laajeni kymmenistä tuhansista kappaleita kymmeniin miljooniin, sadat valmiit soittolistat olivat painalluksen päässä, ja tietokoneet pystyttiin korvaamaan tilaa säästävillä tableteilla

Kysyntä yllätti ja viimeinkin Etelä-Suomi avasi ovensa lupsakoille lappilaisille. 2015 avattiin toimisto Helsinkiin ja jo vuoden aikana asiakasmäärä oli kaksinkertaistunut. Windows 8 -käyttöjärjestelmän elinkaari päättyi ennen aikojaan, jonka vuoksi koodarit käärivät jälleen hihansa ja alkoi kolmannen sukupolven Maestro Pro:n kehittäminen.

Ensimmäinen Sport-palvelu ravintoloille

"Miksi urheilukanavia näytetään edelleen näin vanhanaikaisesti?" pyöri Kalervon päässä, kun asiakastapaamisella näki kaapissa pinollisen digibokseja. Pikaisen googlettelun jälkeen selvisi, ettei kukaan ole kehittänyt ravintoloille järkevämpää tapaa näyttää urheilukanavia, vaan edelleen ainoa tapa on lautasantennit, TV-kortit ja digiboksit.

Kalervo otti yhteyttä Nelonen Mediaan jakeluoikeuksista ja pian Liigamatsit sai ravintoloiden ruuduille nappia painamalla. Nykyisin urheiluvalikoima kattaa Ruudun, C Moren ja Liigan kanavapaketit.

Ravintoloitsijan yhteistyökumppani

Tänä päivänä Maestro Pro on markkinoiden käytetyin ravintolaviihdepalvelu, niin taustamusiikin, karaoken kuin urheilukanavienkin osalta. Verrattuna kilpaileviin palveluihin, Maestro Pro on ainoa kunnollinen All-In-One -ravintolaviihderatkaisu, joka tarkoittaa sitä että palvelut toimivat täydellisesti yksikseen ja yhdessä. Taustamusiikkipalvelu ylivertaisilla ominaisuuksilla, helppokäyttöinen karaoke markkinoiden kattavimmalla valikoimalla ja ainoa moderni SportTV-palvelu yrityskäyttöön.


Tähän pisteeseen on päästy ainoastaan avoimella, reilulla ja tiiviillä yhteistyöllä asiakkaidemme kanssa. Useimmat ratkaisut ovat saaneet alkunsa asiakkaiden kertomista ongelmista. Ravintoloitsijat ovat yrittäjiä siinä missä mekin ja ilman ravintoloita ei ole Maestro Pro:ta. Raha ei ole syy, vaan seuraus.

Arvot

Reiluus

Asiakkaat tekevät Maestron - Ilman asiakkaita ei ole Maestroa. Toimitaan reilusti, eikä Ei sitouteta asiakasta määräaikaisiin sopimuksiin, myönnetään munaukset reilusti ja korvataan sen mukaan.

Miten reiluus näkyy asiakkaamme arjessa?

Aito välittäminen

Välitämme aidosti asiakkaiden ongelmista ja autamme kaikin mahdollisin keinon häntä menestymään

Miten aito välittäminen näkyy asiakkaamme arjessa?

Nöyryys & arvostus

Emme pidä asiakasta itsestäänselvyytenä.

Nöyränä saavutetun markkina-aseman suhteen, kuunnellaan asiakasta kehityksessä, ei nouse kusi päähän, me teemme asiakkaalle rahaa, me olemme yhteistyökumppani 


Miten nöyryys ja arvostus näkyy asiakkaamme arjessa?

Ennakkoluulottomasti utelias

Ravintolaviihde on meidän intohimo. Jatkuva uuden tutkiminen, kokeilu ja kehittäminen vie tuotetta aina paremmaksi ja tuottaa ravintolalle rahassa mitattavaa arvoa. Kyseenalaistetaan nykyisiä toimintamalleja ja näytetään suuntaa koko alan kehitykselle.

Miten ennakkoluulottomuus ja utealiaisuus näkyy asiakkaamme arjessa?


Missio

Auttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehittämällä intohimoisesti uutta viihdettä.

Aloita kokeilujakso